Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.12.2015 10:30 - Трибелий е монашеското име на цар Борис I Покръстител?
Автор: bls Категория: История   
Прочетен: 11194 Коментари: 12 Гласове:
11

Последна промяна: 07.12.2015 10:55

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
           Една хипотеза.

Този монах в средата на фреската е бил цар, но се е отказал от короната си, която е положена пред него. Двамата монаси встрани също са били светски владетели, но са предпочели монашеското бяло расо на Бенедиктинския орден.

image
Тази фреска от 1506 г. е в църквата Санта Мария ин Органо във Верона. Тя е в компанията на още много фрески, сред които има 28 папи бенедикци и владетели приели монашеското расо на създателя на монашеството на запад Св. Бенедикт.

image

image

image

image

image

      Този монах в средата е българския цар Борис І Покръстител
(852-889), той е в компанията на 28 папи и неколцина крале, които са станали монаси. Това е „маслиновата клонка“ на светостта на Бенедикския монашески орден.

image

Този монах ни показва нещо с ръцете си. Той е докоснал с показалеца на дясната си ръка средния пръст на лявата и така ние виждаме, че той с десния показалец сочи, че лявата ръка, ако се брои средния пръст и в двете посоки, има по три пръста, а така също дясната ръка, ако не се брои показалеца, е също три пръста.

Дали той ни съобщава монашеското си име?                 

Три пъти по три, това е сакралното число на Светата троица. Отец, Син, Свети Дух. По три пъти. На латински „три“ е „tribus“.

Трибелий е очевидно монашеското име на цар Борис І Покръстител, човека покръстил българите и приобщил ги към Светата Троица.

През 1544 г. в Базел е издадена „Универсална космография“ на Себастиан Мюнстер. Книга четвърта е посветена на „България“. Там четем:

„Смята се, че свирепото племе българи някога са тръгнали от Скития. Нанасяли са много вреди на константинополската власт и тормозели християните по разнообразни начини, додето по времето на внуците на Карл Велики били сключени примирия и създадени  условия за мир и някаква пленница, която служела като робиня в царството на християните, сестра на българския цар, била върната. Тази царска сестра научила четмо, докато била в плен и приела християнските обичаи и кръщение, и най-сетне като била върната на брат [си], научила същия на християнското учение, посъветвала го да отхвърли идолите и да се повинува на истинския бог. И макар че царят се съгласявал със сестра си, не дръзвал изведнъж да отстъпи от бащината вяра. Обаче се предоставил случай за приемане на християнската вяра. Нали чума нахлула в страната отвсякъде и толкова свирепо върлувала повсеместно, че не стигала Либитина*. Силно обезпокоения цар помолил сестра си да измисли цяр за това зло. Но тя мислела, че само Спасителят Христос трябва да бъде призован. Съгласил се царя и се покръстил с целия си народ, след като бил извикан един от светите първосвещеници, от когото приели тайнството на вярата и веднага се проявила мощта на Бог, чумата стихнала. Говори се, че първият християнски цар на българите се нарича Трибелий. Той спазвал монашески живот, след като оставил царството на по-големия от двамата си синове. Немного след това младия цар се върнал към почитането на злите демони, презирайки бащиното благочестие и обичай. И Трибелий не понесъл това престъпление на сина си, и като оставил временно одеянието, което носел, облякъл царската дреха и щом като си върнал управлението на държавата, лишил от светлина потъналия в безчестието син и дал царската власт на по-малкия, понеже благочестиво управлявал съгласно установеното от него самия, и самия той доволен, че е дал пример, се оттеглил в ордена незабавно.“ (цит. по доклада на Стиляна Баталова „Покръстването на българите в няколко латиноезични хроники: маркер за европейска идентичност, Братислава, 11-13 ноември 2009 г.)

*Либитина е богиня на смъртта и погребенията в римската митология, тук вероятно се има предвид, че живите не са насмогвали с погребенията.

image

Себастиан Мюнстер от ХVІ в. е първият историк, който решава да включи името "Трибелий" по отношение на една "историческа случка", свързана с цар Борис Покръстител, свеждаща се до сведението на хрониста Регино Прюмский (ок. 840 — 915), съвременник на цар Борис, който описва как "българския цар" е покръстил народа си, как е предал властта на големия си син и се замонашил, как сина се опитал да върне езичеството и царя облякъл пак военни дрехи, ослепил го и сложил на трона другия си син и отишъл пак в манастир.

Регино е бенедикски монах и не съобщава монашеското име на цар Борис І, което очевидно се е знаело в тайните списъци на Бенедикския орден, чийто член става цар Борис, явно под влиянието на Формоза Портуенски.
www.promacedonia.org/libi/2/gal/2_305.html

image

image

 От ІХ в. до ХVІ в. десетки хроники преразказват тази история, в една от тях даже историка-компилатор се чуди кое е името на този "български цар"?

Мюнстер, понеже не е бенедикски монах, а францисканец, който прегръща идеите на Ренесанса, решава да разкрие името на монаха-цар и сочи, че той се казва „Трибелий“.

Мавро Орбини през 1601 г. в книгата си „Царството на славяните“ създава хипотезата, че този Трибелий, упоменат от Мюнстер през 1544 г., е едно и също лице с българския цар Тервел от VІІІ в.

Днес мнозина от официозните български учени поддържат хипотезата на Орбини, че това са сведения в латинските хроники за Тервел, а не за Борис. Свидетели сме как официалната историческа наука създава „фолк-хистори“ по темата и вменява, че латинските сведения за цар Борис І се отнасят за кан Тервел.

При това е напълно възможно името Трибелий да е монашеското име на Свети цар Борис – Михаил Покръстител, а дали той нарочно е заел форма на името на кесар Тервел, който приема през VІІІ в. християнството (но не е светец) и защо, са въпроси, които се пропускат, а те трябва да се проучват.

image 

 

 




Гласувай:
12
1


Вълнообразно


1. letopisec - Рая Заимова. Католикът хан Тервел?
07.12.2015 12:05
"Всъщност, специално образът на католика Тервел е ново откритие за нас и за нашите масови представи...."...."Статистиката показва, че популярносдтта на кръстителя Тервел в католическия свят на модерното време е много по-голяма, отколкото на Богорис или Борис-Михаил, с когото често е идентифициран".....Той " явно не е бивало да противостои или да бъде идентифициран с Борис-Михаил"..............ЕТО КАК СЕ СЪЗДАВА ФОЛК-ХИСТОРИ....
цитирай
2. letopisec - БОЖИДАР ДИМИТРОВ
07.12.2015 12:07
патрон на идеята за подмяна на историческата истина с фолк-хистори около темата за свети крал Трибелий....
цитирай
3. letopisec - Манол Глишев
07.12.2015 12:08
Няма какво да каже за свети крал Трибелий и пише простотии, все едно работи във в. Стършел
цитирай
4. raders - Като нямаме точна информация /явно ...
07.12.2015 22:05
Като нямаме точна информация /явно прадедите ни са били "много грамотни"/, цитираме само чужди автори и сега всеки си съчинява история, както си иска. Някой беше казал, че и Господ не може да промени миналото, но историците могат. Този "Свети Трибелий" ли е, Тривелий ли е /кой го знае/ беше май хан Тервел, а сега се оказа княз Борис. Егати бъркотията и това ми било история! Тук едни ентусиасти се опитват да ни изкарат най-великите в древността, пък то май е нямало кой да го опише някъде това величие. " От даскал - доктор, от свинар - говедар" - повтаряше един нашенец като се напие, щото беше свинар, пък синът му - говедар. Щом нямаме ясна история, ние май сме от свинарите.
цитирай
5. arhivar - 4. raders , ИМА ЛИ СМЕ БЪЛГАРСКИ СРЕДНОВЕКОВНИ ИСТОРИЧЕСКИ КНИГИ
08.12.2015 09:02
Наличието на средновековни български летописи (Български анали) е факт. При това исторически факт. По-интересно е, че те са били налични не само в началото на 17 в. и не само Мавро Орбини през 1601 г. посочва, че Луполд Бабенберски от ХІV в. бил онзи от хронистите, „който повече от другите се позовава на Българските анали“ (accostandosi piu de gli altri agl`Annali de`Bulgari), тоест Орбини прави сравнение кой повече и по-малко ги ползва, но тези български летописи са били налични и в началото на ХVІІІ в., като част от ръкописите на Филипо Ричепути, който умира през 1742 г. Къде са те днес?
цитирай
6. arhivar - Не всеки е дорасъл да се занимава с история, прав сте.
08.12.2015 09:03
4. raders - Като нямаме точна информация /явно ...
07.12 22:05
Като нямаме точна информация /явно прадедите ни са били "много грамотни"/, цитираме само чужди автори и сега всеки си съчинява история, както си иска. Някой беше казал, че и Господ не може да промени миналото, но историците могат. Този "Свети Трибелий" ли е, Тривелий ли е /кой го знае/ беше май хан Тервел, а сега се оказа княз Борис. Егати бъркотията и това ми било история!
цитирай
7. didanov - здравей
08.12.2015 23:34
едно е ясно, че българското триБелий е преминала в латинското триБелий - ако използваме метода на изключване, то посочените личности са или Тервел или Борис, като и двамата имат заслуги да бъдат споменати - единият като спасителя на Европа от арабското нашестие, другият като кръстител на българския народ. Вероятността на картината да княз Борис е по-голяма свързана с християнската принадлежност, може би той сам избира монашеското си име - Тривелий в знак на почит и приемственост от своя предшественик. Знакът три може да е свързан и с нещо друго - с българската азбука и писменост - третата официална след латинската и гръцката.
цитирай
8. bls - Вижте, трябва да се запознаете с фактологията...
09.12.2015 09:54
didanov написа:
едно е ясно, че българското триБелий е преминала в латинското триБелий - ако използваме метода на изключване, то посочените личности са или Тервел или Борис, като и двамата имат заслуги да бъдат споменати - единият като спасителя на Европа от арабското нашестие, другият като кръстител на българския народ. Вероятността на картината да княз Борис е по-голяма свързана с християнската принадлежност, може би той сам избира монашеското си име - Тривелий в знак на почит и приемственост от своя предшественик. Знакът три може да е свързан и с нещо друго - с българската азбука и писменост - третата официална след латинската и гръцката.


Това "събитие", при което българския цар покръства народа си, дава властта на големия си син, отива монах, сина му прави опит да върне езичеството, монаха облича пак военни дрехи, ослепява сина си, дава трона на другия си син и пак става монах е разказано от Регинон за цар Борис. То е преразказвано в десетки западни хроники...Събитието се отнася за Борис но името му не се споделя, наричат го само "българския цар". Чак от Себастиан Мюнстер от 16 в. е наречен Трибелий, но защо е наречен Трибелий, е друг въпрос. Събитието не се отнася за Тервел, който като кесар е бил християнин, но не е светец...Да се обърка фактологията и да се създават митове, вина имат български историци като Божидар Димитров...
цитирай
9. bls - Това "събитие", при ...
09.12.2015 10:01
Това "събитие", при което български цар покръства народа си, дава властта на големия си син, отива монах, сина му прави опит да върне езичеството, монаха облича пак царски военни дрехи, ослепява сина си, дава трона на другия си син и пак става монах, е разказано от хрониста Регинон от Х в. за цар Борис І. То е преразказвано в десетки западни латински хроники хроники...Събитието се отнася за Борис І, но името му не се споделя, наричат го само "българския цар". Името е споделено от Фулденските анали и от Анастасий Библиотекар през 9 в. и чак от Цезар Бароний през края на 16 в. Себастиан Мюнстер от първата половина на 16 в. го е нарекъл Трибелий, но защо е наречен Трибелий, е друг въпрос. Събитието не се отнася за Тервел, който като кесар е бил християнин, но не е светец...Да се обърка фактологията и да се създават митове, вина имат български историци като Рая Заимова и Божидар Димитров...
цитирай
10. didanov - прав си
09.12.2015 11:30
Пропагандата може така да измени историята, че да се омеси всичко.
цитирай
11. arhivar - Това е важно за архивите!
09.12.2015 12:09
bls написа:
Това "събитие", при което български цар покръства народа си, дава властта на големия си син, отива монах, сина му прави опит да върне езичеството, монаха облича пак царски военни дрехи, ослепява сина си, дава трона на другия си син и пак става монах, е разказано от хрониста Регинон от Х в. за цар Борис І. То е преразказвано в десетки западни латински хроники хроники...Събитието се отнася за Борис І, но името му не се споделя, наричат го само "българския цар". Името е споделено от Фулденските анали и от Анастасий Библиотекар през 9 в. и чак от Цезар Бароний през края на 16 в. Себастиан Мюнстер от първата половина на 16 в. го е нарекъл Трибелий, но защо е наречен Трибелий, е друг въпрос. Събитието не се отнася за Тервел, който като кесар е бил християнин, но не е светец...Да се обърка фактологията и да се създават митове, вина имат български историци като Рая Заимова и Божидар Димитров...

цитирай
12. anonymousbulgaricus - И откъде става ясно, че Тервел не е ...
10.12.2015 09:50
И откъде става ясно, че Тервел не е светец?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bls
Категория: Политика
Прочетен: 1271257
Постинги: 63
Коментари: 728
Гласове: 284
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930